Hyvinvoinnin juuria ja tulevaisuutta

Aluekehityksen megatrendit, metatrendit ja musta joutsen

Keskiviikko 25.3.2020 klo 16.01 - Silja Hiironniemi

ALUEKEHITYKSEN MEGATRENDIT, METATRENDIT JA MUSTA JOUTSEN

 

Tietoa Suomen alueiden kehityksestä on viime vuosina ollut saatavissa erittäin paljon. Tilanne on myönteisesti muuttunut takavuosiin verrattuna, jolloin odotettiin vuositilastoja ja julkaisuja harvakseltaan ja viiveellä. Siinä mielessä digitalisaatio on kovasti edistänyt alueiden tietoperusteisia kehittämismahdollisuuksia.

 

Ovatko megatrendit yksi kohtalonuskon muoto?

Viime vuosina kehitystä on pyritty ennakoimaan tunnistamalla megatrendejä. Suomen väestö- ja aluekehitystä on kuvattu valtaosin yhdellä megatrendillä, kaupungistumisella. Helsingin ylipormestari Janne Vapaavuori on esiintynyt julkisuudessa varsin ärhäkkäästi väittäen, että kaupungistuminen on väistämätöntä, ja sitä on turhaa ja tyhmää vastustaa. Trendejä ei tietysti edes voi vastustaa, mutta on syytä kysyä, pitääkö niiden toteutumiseen tulevana väistämättömänä kohtalona uskoa?

Tunnettua tietoa toki oli ja on, että työn ja opiskelupaikkojen perässä Suomen aktiiviväestö on keskittymässä kasvukolmion suuriin kaupunkeihin, ja samalla pienten ja syrjäisten kuntien asukasluku vähenee, ihmiset ikääntyvät ja yritykset kuolevat. Tätä kehitystä on tuotu esiin yhä uudelleen erilaisin indikaattorein ja kuvin.

Kaupunkien ja kuntien elinvoimaindikaattoreina on käytetty esimerkiksi Timo Aron esityksessä mm seuraavia: Väestönlisäys %, avoin sektorin työpaikkalisäys %, verotulot %, työllisyysaste %, työttömyysaste %, toimivien yritysten määrä 1000 asukasta kohden, huoltosuhde, väestöllinen huoltosuhde, koulutustaso ja valmistuneet asunnot. Näillä mittareilla kuuden kärki on Helsinki, Espoo, Vantaa, Seinäjoki, Porvoo ja Tampere.

Tämä on vakuuttavaa tietoa, ja ennakoitu onkin, että Suomessa on muutamien vuosien kuluttua ainoastaan kolme kasvavaa kaupunkiseutua. Tämän mukaan kaupungistuminen olisi kaiken ylittävä, väistämätön megatrendi.

 

Indikaattoreiden harhaa

Toisaalta, nykyinen tietotulva muokkaa käsityksiämme aluekehityksen tilanteesta ja kehittämisen mahdollisuuksista jo suorastaan liian tehokkaasti. Kun kuukausi kuukaudelta esitetään tiivistettyjä ja kaavamaisia indikaattoreita, lukuja ja kuvia aluekehityksen eriytymisestä, kaupunkien elinvoimasta ja maaseudun väestökadosta, jää väistämättä joitakin asioita varjoon ja esitetyt faktat näyttävät kuvaavan koko totuutta. Tällä tavalla muokkautuvat näkemyksemme siitä, mikä on mahdollista, mikä on väistämätöntä ja mitä on tehtävissä ongelmien ratkaisemiseksi. Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempi kuin joidenkin valittujen indikaattorien osoittama pelkistetty kuva.

Lue lisää.

Indikaattoreiden ulkopuolelle jää laaja skaala aluekehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Trendien kautta ilmenee myös uusia elinmahdollisuuksia, jotka olisi tunnistettava. Itseäni kiehtoisi esimerkiksi sellainen indikaattori, joka kuvaisi ihmisten palkan taikka verotuksen jälkeen käteen jäävän ansion ja asumis- ja muiden kustannusten suhdetta eli todellista elintasoa alueittain. Sellaista en ole nähnyt, mutta ehkä se olisi kehitettävissä.

Kaikkea ei kuitenkaan voi mitata. Esimerkiksi identiteetti ja kulttuuri tai ihmisten osallistuvuus tai hyvinvointi ovat sellaisia tekijöitä, joilla on vaikutusta alueelliseen kehitykseen. Rohkenen väittää, että esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla yrittäjyys ja ehkäpä myös pohjalainen ylpeys ovat arvoja, jotka saavat aikaan konkreettista yritystoimintaa ja myönteistä kehitystä.

Muistan aina keskustelun, jota käytiin Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston kokouksessa, kun 90-luvulla lama-aikaan tulivat ensimmäiset maakuntakohtaiset bkt-luvut tietoon. Etelä-Pohjanmaan bkt-luvut olivat Suomen maakunnista toiseksi heikoimmat. Ne herättivät moniäänisen kauhistuneen ja epäuskoisen reaktion: emme me ole KÖYHIÄ! Se hyöty numeroista oli, että ne herättivät. Eikä Etelä-Pohjanmaa ole enää toiseksi heikoin maakunta Suomessa, vaan esimerkiksi Timo Aron maakuntien iskukykyvertailussa sijalla 10 vuonna 2018. Maakuntakeskus Seinäjoki on valtakunnallisen kärjen tuntumassa. Kohtaloa ja trendejä vastaan voi siis taistella ja saada tuloksia, ja varsinaisena elinvoimatekijänä tässä kehityksessä on ollut maakunnan kulttuuri ja henki, joka ei indikaattoreissa näy.

On löydettävissä myös uusia indikaattoreita, jotka osoittavat kehityksen monimuotoisuutta ja muuttavat kehityskuvaa. Kun kuvataan syntyvien lasten lukumäärän vähenemistä koko maan tasolla ja lasten määrän vähenemistä kunnittain, syntyy kuva maaseudun kuihtuvista alueista ja kunnista. Jos kuvataankin lasten lukumäärää synnytysikäistä naista kohti kunnittain tai alueittain, huomataan, että se onkin pääkaupunkiseutu, jossa lapsia syntyy suhteessa vähiten. Tällä mittarilla elinvoiman kärkialueet ovatkin pitkin pohjalaisia maakuntia. Indikaattorin todistusvoima muuttaa suuntaa.

Sisä-Suomessa on kuntia, jotka saavat merkittävästi elinvoimaa mökkiasukkaista ja kesätapahtumista. Maallemuutto ja monipaikkainen asuminen ja ajankäyttö ovat nousseet jo joissakin trendianalyyseissä marginaalista mainitsemisen arvoisiksi vastatrendeiksi vallitseville megatrendeille. Hyvä niin, mutta vakavasti niitä ei vielä ole oikein otettu, ja niitä hyödyntäviä ja vahvistavia toimenpiteitä on saatu odottaa.

 

Aluetiedon analysointi monipuolistuu – megatrendit, metatrendit ja jännitteet muodostavat entistä monipuolisemmin kehityskuvaa

 

Trendien analysointi on vähitellen kehittynyt. Sitra on hiljattain ilmestyneessä raportissa käsitellyt megatrendejä v 2020. Siinä on korostettu trendien monimuotoisuutta ja niiden välisiä jännitteitä.

Sitra on tunnistanut ja muotoillut seuraavat megatrendit:

- Väestö ikääntyy ja monimuotoistuu

- Talous hakee suuntaa.

- Verkostomainen valta voimistuu

- Talous sulautuu kaikkeen 

- Ekologisella jälleenrakennuksella on kiire.

 

Väestökehityksen trendeinä on mainittu muun muassa

- Eliniät pitenevät ja väestö vanhenee

- Syntyvyys laskee

- Väestö keskittyy muutamille alueille

- Kaupungistuminen jatkuu

- Muuttoliikkeet kasvavat

 

Väestökehityksen jännitteiksi Sitra on tunnistanut muun muassa väestön keskittymisen muutamaan kasvukeskukseen ja samanaikaisen toiveen pitää Suomi asuttuna ja siitä aiheutuvan kärjistyvän vastakkainasettelun kaupungin ja maaseudun välille.  Sitrassa nähdään, että vastakkainasettelu kärjistyy, ja viitataan monipaikkaisuuteen ja monipuolisempaan jaotteluun välittävinä tekijöinä. Tämän pidemmälle jänniteanalyysi ei tässä kohdassa ulotu.

Sitran jänniteajattelussa on vielä paljon epäselvää. Siitä kuitenkin todetaan: ”Jo se, että on tunnistettavissa jännitteitä, kertoo siitä, että tulevaisuuteen voi vaikuttaa.” Tästä asiasta voi olla samaa mieltä. Yksiulotteisesta trendikohtalouskosta on päästävä.

Megatrendien lisäksi Sitra tunnistaa myös kehitykseen vaikuttavia metatrendejä. Sitran metatrendit on muotoiltu hyvin yleisellä tasolla: Postnormaalit ajat, Tunteet pelissä ja Yhdessä erikseen.

Metatrendeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä useista erilaisista kehityskuluista kumpuavia, eri teemoja poikkileikkaavia, usein vasta hahmottumassa olevia muutosvoimia, jotka muuttavat trendejä ja megatrendejä. Kyseessä on siis muutosta muuttava muutos. Metatrendien avulla voi ymmärtää paremmin kokonaisuutta ja sen muutosta. Metatrendien vaikutuksista tarvittaisiin kuitenkin vielä tarkempaa pohdintaa.

 

Kokonaisuuden tajuaminen

Yksi Sitran tunnistama jännite on yksinkertaisuuden kaipuun ja monimutkaisuuden hyväksymisen välillä. On kasvava halu löytää yksinkertaisia selityksiä kohinan ja yllätyksien keskellä. Ne eivät kuitenkaan kanna pitkälle. Siksi monimutkaisuuden hyväksymisen ja kokonaisuuksien ymmärryksen merkitys korostuu. On tarve nähdä asioiden välisiä yhteyksiä ja suurempaa kuvaa. Tämä pätee erittäin hyvin alueellisen kehityksen ja koko Suomen edun pohdinnassa.

Ansioistaan huolimatta Sitran trendiraportti jättää vielä jotakin ulkopuolelle. Se käyttää edelleen kovin mittarein analysoitavissa olevia trendejä: väestömuutoksia, teknologiaa, taloutta. Pehmeitä ja kokonaisvaltaisia tekijöitä ja niiden mittareita, kuten ihmisten hyvinvointi, kansallistunne, kulttuuri, uskonto ja ideologiat ja myös poliittiset näkemykset jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Niiden vaikutus trendeihin ja trendien vaikutus niihin voisikin olla liian suuri haaste analyysille. Silti ne olisi voitu edes mainita, ja ottaa ne jollakin tavalla mukaan kuvioon.

Kukapa meistä omaisi täydellisen maailmankuvan. Pieniä askeleita kohti monimutkaisuuden tiedostamista ja jopa hallintaa voidaan kuitenkin ottaa. Ja siihen on tyytyminen, että kun kuva alkaa muotoutua, siihen voi tulla uusi tekijä, joka sekoittaa koko pelin. Viimeisin sellainen on koronavirus. Siitä ei Sitran analyysissä vielä ollut hajuakaan.

 

Musta joutsen voi muuttaa kaiken

Mustat joutsenet tai villit kortit mainitaan silloin tällöin erilaisissa strategioissa mahdollisina yllättävinä tekijöinä, joita ei ole voitu ennalta aavistaa eikä ottaa huomioon ennakoinnissa. Niiden mahdollisuutta ei silti usein oteta kovinkaan vakavasti, niitähän ei määritelmän mukaisesti voida ennakoida. Kuitenkin kaikessa yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden varautumisessa niillä tulee olla sijansa.

Nyt on trendejä sotkemaan tullut globaali koronavirus, joka voi mullistaa ainakin lyhyellä tähtäimellä trendien kulkua. Tähän on jo nyt kiinnittänyt huomiota konsulttiyhtiö MDI:n seniorikonsultti Eero Holstila blogissaan https://www.mdi.fi/blogi-muuttaako-virus-suomen-aluekehityksen-suunnan/. Hän näkee, että poikkeustila koettelee nimenomaan suurimmille kaupungeille tyypillisiä palveluelinkeinoja. Hän katsoo, että uusi tilanne tarjoaa pienille paikkakunnille kenties viimeisen mahdollisuuden, ja joku niistä osaa käyttää tämän erikoistarjouksen. Kiintoisa ajatus, mutta yleinen ajatusmalli voi ehkä laajemminkin muuttua; esimerkiksi digitalisaation laaja hyödyntäminen etätyön ja etäpalvelujen toteuttamisessa saa nyt aivan uuden käytännön loikan eteenpäin.

 

Mustiin joutseniin ei voi varautua, ja sittenkin voi. Kun emme tiedä, mitä on edessä, pitää yhteiskunnassa olla resilienssiä, joustoa, muutoskykyä, mukautumiskykyä ja palautumiskykyä. Silloin on mahdollista pärjätä millaisen shokin kanssa tahansa. Suomen ja koko maailman resilienssi on nyt testissä. Siinä ovat keskeisinä tekijöinä mukana hyvinvointipalvelut, yhdyskuntarakenne ja aluerakenne. Suomi on näiden asioiden suhteen onneksi edelleen hyvässä kunnossa useimpiin muihin maihin verrattuna.

Trendeihin ei pidä liiaksi uskoa. Tilastoista ja niiden nojalla tehdyistä ennusteista muodostuu helposti itseään toteuttava kierre. Tilastot katsovat aina taaksepäin, mutta kehitys kulkee eteenpäin, vaikka joskus pomppien ja mutkitellen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aluekehitys, megatrendi, musta joutsen, korona

Totuus ja akateemiset ansiot

Keskiviikko 19.2.2020 klo 17.00 - Markku Lehto

On monia tapoja parantaa viestin uskottavuutta. Tuskin olin tullut erikoistutkijaksi ministeriöön, kun sain tehtäväkseni kirjoittaa ministerille puheen. Ministeriä en ollut tavannut, en liioin tiennyt hänen ajatuksistaan. Kysyin tarkempia ohjeita sihteeriltä. Ne olivat yksinkertaiset. ”Käytä paljon lukuja, se tekee puheesta uskottavan”. Tutkijana olin tottunut toiseenkin ohjeeseen. ”Muista siteerata auktoriteetteja”. Näitä yhdistelemällä puhe syntyi.

Tämä tuli mieleeni lukiessani kirjaa, jossa sivuttiin kielitaistelua 1920-luvulla. Meno oli reipasta puolin ja toisin. Ruotsinkielen säilyttäjien tukena oli akateeminen kerma. Professorien arvovallalla julistettiin, ettei suomenkieli sovi tieteen kieleksi. Skandinaavis-länsimaalaisen kulttuurin vaalimista oli uhkaamassa ugrilainen alempi rotu. Ajatusta ei viljelty vain Helsingissä. Suomen ruotsinkielisen lehdistön innoittamana keskusteluun osallistuivat akateemiset piirit Ruotsia ja Norjaa myöten.

Kysymys ei ollut vain kielen asemasta. Huutia sai koko suomea puhuva väestönosa. Rotuoppi oli Ruotsissa noussut tutkimuskohteeksi. Akateemisella viisaudella julistettiin, että puhdasrotuisten ruotsalaisten tuli välttää avioitumista rodullisesti epäkelpojen suomalaisten ja saamelaisten kanssa. 

Hieman samaa sukua oli Helsingin yliopiston huoli 1930-luvulla, vaikka nyt kohteena ei ollut kieli. Yliopiston johto oli huolissaan ylioppilastulvasta. Kun jotain piti tehdä, asetettiin työryhmä selvittämään, miten turvata yliopisto-opetuksen taso, kun opiskelijoista yhä enemmän oli naisia ja ”yhteiskunnan heikommasta aineksesta peräisin”. Kaikella yliopiston tietomäärällä punnittuna tällainen kehitys julistettiin huolestuttavaksi. 

Kannattaako menneitä kaivella? Tuostahan on sata vuotta aikaa. Virheitä sattuu kaikissa organisaatioissa. Yritykset epäonnistuvat markkinoinnissaan, säätieteilijät ennusteissaan ja taloustieteilijät kasvuarvioissaan. On lukuisia esimerkkejä siitäkin, kuinka joku aikaansa edellä ollut tiedemies on ehtinyt kuolla ennen kuin keksinnön arvo on ymmärretty. Inhimillisesti puhutteleva esimerkki on itävaltalainen lääkäri Ignaz Semmelweis. Hän ymmärsi käsihygienian ja lapsivuodekuolleisuuden välisen yhteyden, mutta sai hygieniapyrkimyksillään kollegoiden vihat niskoilleen ja kuoli kunniansa ja mielenterveytensä menettäneenä. Paljon ehti kuolla myös äitejä ennen kuin kollegat suostuivat pesemään kätensä.

Virheitä todella sattuu eivätkä tiede ja tutkimus ole siitä poikkeuksia. Virheitä pelkäämällä ei löydy uutta ja mullistavaa. Parhaimmillaan virheet voivat johtaa merkittävään, mutta alkuperäisestä ajatuksesta poikkeavaan keksintöön. 

Jutun kärki ei kohdistukaan virheisiin eikä edes omituisiin mielipiteisiin. Pointtina on väärän arvovallan käyttäminen ja erityisesti sen käyttäminen heikommassa asemassa olevaa vastaan. Akateemisesti ansioituneet henkilöt voivat vapaasti osallista mitä erilaisimpiin keskustelupiireihin ja olla mitä mieltä tahansa mistä hyvänsä, mutta mielipidettä ei voi nostaa muiden yläpuolelle tieteellisillä ansioilla. Jokainen voi esitellä itsensä haluamallaan tavalla, kunhan ei luo väärää mielikuvaa asiantuntijuudesta. Mielipide on mielipide, vaikka se koskisi omaa tieteenalaa.

Rajanveto asiantuntemuksen ja mielipiteen merkityksen välillä ei ole kirkas, kaikkea muuta. Yleislääkäri, ortopedi tai lääketieteeseen erikoistunut sosiologi voi lausua näkemyksensä terveydenhuollon puutteista ja luultavasti ne poikkeavat toisistaan, vaikka kaikilla on tukenaan joukko vankkoja tosiasioita. Asioiden paino ja tulkinta riippuu kehyksestä, johon ne liitetään. Kiihkoton asiantuntija osaa kertoa tavoitteet, joita vasten hän asioita painottaa. 

Noloimpia tutkijayhteisön kannalta ovat ne ”asiantuntijalausunnot”, joita professorin tai vaikkapa dosentin nimikkeen suojassa annetaan suuren tunnekuohun vallassa asiasta, joka ei mitenkään liity asianosaisen osaamiseen. Kun itämaisiin kieliin erikoistunut professori arvostelee hallituksen talouspolitiikkaa, hänen akateemiset ansionsa eivät lisää lausunnon painoa.

Ongelmallisia saattavat olla myös akateemisesti kirjavat ryhmät, jotka antavat julkisuuteen lausuntoja. ”Kaksikymmentä professoria tieteen eri aloilta” saattaa tarkoittaa kahta ajatuksissaan yksipuolista asiantuntijaa ja kahdeksaatoista seurailijaa, joiden asiantuntemus liikkuu kokonaan muilla tieteen ja taiteen aloilla. Yhdistävä tekijä on sama ideologinen maailmankatsomus. Kuulijan tai lukijan on nähtävä erityistä vaivaa päästäkseen perille ryhmän painoarvosta. 

Kiusallista on, että tällaisia ryhmiä on taipumus muodostua poliittisesti herkkien ajankohtaisten asioiden ympärille. Parhaillaan sellaiseksi on osoittautunut ilmaston muutos. Innokkuus ajaa hyvää asiaa ylittää usein osaamisen tason. Metsänhoito on siitä yksi esimerkki. Asiantuntijoita tuntuu ilmaantuvan kuin sieniä sateella käyttääkseni aiheeseen sopivaa vertauskuvaa.

Mitä tästä pitäisi päätellä? Totuutta on osattu käyttää säästeliäästi kautta aikojen. Niin nytkin. Keskustelun rajuus sosiaalisessa mediassa saa monet asiaa tuntevat vetäytymään taustalle. Julkinen kuva jää vinoksi. Silti voi olla niin, että sanasotaan lähteminen ei ole viisasta. Kärjekkäät vastaväitteet ruokkivat väärää informaatiota. Ne lisäävät sen kiinnostavuutta ja nostavat uutisarvoa. Missä rähinä, siellä uutinen. Ja uutisissa eniten huomiota saa suurimman epätotuuden esittäjä. 

Somessa mellastamiselle ei paljon voi tehdä, mutta toimittajien tulisi olla valveilla erottaakseen valeasiantuntemuksen asiantuntijuudesta. On tietysti suuri houkutus poimia haastateltavaksi henkilö, jolla on räväköitä mielipiteitä. Mutta olen nähnyt myös mainioita haastatteluja, joissa räväkkyys on saavutettu toimittajan tiukoilla jääviyttä ja asiantuntijuutta koskevilla kysymyksillä. Toivon lisää sellaisia.

Mitä tulee siihen ensimmäiseen kirjoittamaani ministerin puheeseen, se ei tainnut olla suuri menestys. Lukujen ja auktoriteettien lisäksi poliittiseen puheeseen tarvitaan kolmas elementti. Tunne. Sen opin myöhemmin.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: arvovalta, tutkimus, totuuden jälkeinen, kvasiasiantuntemus

Kuolematon korporatismi eli pitkä kihlaus

Perjantai 7.2.2020 klo 10.50 - Leo Suomaa

Loputtomat kihlajaiset (Siltala, 2020) on tuore kirja. Kihlauksella ei ole nykyään juridisia seuraamuksia. Sen sijaan kirjassa kerrotulla kihlauksella, tammikuun kihlauksella, on ollut, on ja lienee oleva monenlaisia seuraamuksia. Sen juoni on kerrottu työnantajien näkökulmaa valaisten ja on tavallaan hämmästyttävää, että siihen on tarvittu 400 sivua ja liitteet. Saman näkökulman kiteytti aikoinaan Työnantajain yleisen ryhmän toimitusjohtaja Lauri Saurama neljäksi sanaksi: pienet palkat ja työrauha. Toki kirja antaa sävyjä näihin sanoihin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työehtosopimus, korporatismi, kolmikanta, työmarkkinajärjestöt

Miksi puhutaan valtakunnansovittelijasta?

Maanantai 20.1.2020 - Leo Suomaa

Työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut ovat hyvällä alulla. 

Uusi piirre on näkyvä ja äänekäs valtakunnansovittelijan arvostelu.

Vuokko Piekkala sanoi ääneen sen, minkä hänen edeltäjänsä Minna Helle oli jo sanonut ääneen, mutta mikä edellisten valtakunnansovittelijoiden aikana oli luettavissa vain oikeustieteen perusteoksista. Hän nimittäin ilmoitti puolustavansa niin sanottua työmarkkinoiden yleistä linjaa.

Toinen syy ottaa puheeksi valtakunnansovittelija on kilpailukykysopimuksesta ja Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) sääntömuutoksesta johtuva asetelma. 

Kolmas syy keskusteluun valtakunnansovittelijasta on epämääräisempi. Se on muotoiltu väitteeksi, että valtakunnansovittelija Piekkalalla ei ole riittävästi auktoriteettia

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valtakunnansovittelija, työriitojen sovittelu, työehtosopimus, virkaehtosopimus, kilpailukykysopimus, kiky

Vähimmäispalkkadirektiivi

Torstai 16.1.2020 - Leo Suomaa

Euroopan komissio pohtii asioita, joilla voi olla suurikin vaikutus Suomen työmarkkinajärjestelmään. Toinen koskee alustatyötä. 

Toinen koskee vähimmäispalkkalainsäädäntöä, eurooppalaista minimipalkkadirektiiviä. Suomi on yksi niistä EU:n jäsenvaltioista, joissa ei ole vähimmäispalkkalakia tai ei ainakaan ole säädetty vähimmäispalkan määrästä. 

Melko varmaa on kuitenkin yksi asia. Minimipalkkadirektiivi ei paranna Suomen työnantajien palkanmaksukykyä eikä luultavasti lisää palkansaajien ansiotuloja. 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palkka, vähimmäispalkka, yleissitovuus, työmarkkinajärjestöt,

Sovittelija ja sovittelu

Perjantai 27.12.2019 - Leo Suomaa

Suomen talouskasvuksi vuonna 2020 ennustetaan noin yhtä prosenttia. Vertailun vuoksi esimerkiksi niin sanottujen kiky-tuntien hinnaksi on arvioitu vähän toista prosenttia. Myös työnantajat käyvät nykyisin neuvottelupöytään ja niin muodoin tulevat myös työriitojen sovitteluun omine tavoitteineen.

Palkansaajajärjestöissä ratkaisua kipukohtiin on haettu sovittelujärjestelmän muuttamisesta.

Esikuvaksi on tarjottu Ruotsia, mutta tällä kertaa ei ole puhuttu Tanskasta eikä Norjasta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valtakunnansovittelija, sovittelu, työriita, palkanmuodostus, kilpailukyky, työllisyys, Suomen malli, Ruotsin malli

Antti Palolan avaus

Sunnuntai 15.12.2019 - Leo Suomaa

STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan mukaan nykyistä työriitojen sovittelua olisi syytä uudistaa. Avaus on merkittävä ja rohkeakin. Jos työriitoja koskeva lainsäädäntö avataan, on todennäköistä, että pöytään kannetaan monenlaisia aihepiiriin kuuluvia asioita pakkosovittelusta alkaen työtaistelusakkojen määrään saakka.

Palola viittaa jokseenkin yleisin sanamuodoin Ruotsin malliin ja Medlingsinstitutet’iin, ”johon kuuluu useita henkilöitä.”

Uudistamisessa ei kuitenkaan voine olla kysymys pelkästään valtakunnansovittelijan toimiston tarpeellisesta sovittelijamäärästä.

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Medlingsinstitutet, valtakunnansovittelija, sovittelu, työriita, palkanmuodostus, kilpailukyky, työllisyys, Suomen malli, Ruotsin malli

Lakkopuheiden lukuopas

Maanantai 11.11.2019 - Leo Suomaa

Yleisen elämänkokemuksen valossa mitään erityistä ei tapahtunut, kun Postin lakko alkoi. PAU ja Palta eivät vielä saaneet syntymään työehtosopimusta. Useimmat lakot on kuitenkin lopetettu sopimuksella. Kerrotaan, että ainoana poikkeuksena olisi muinainen Elannon hevosmiesten lakko. Luultavasti se myös säilyttää ainoalaatuisen poikkeusasemansa.

Kun työehtoneuvottelut eivät ole johtaneet sopimukseen, varsinkin silloin asia alkaa elättää ainakin neljää diskurssia. Osapuolet puhuvat (1) toisilleen, (2) omilleen, (3) medialle ja suurelle yleisölle sekä (4) valtakunnansovittelijalle.  

Vaikka puhutaan samasta aiheesta, näiden neljän eri puhe- tai esitystavan muoto, säännöt, kohde ja päämäärät ovat erilaiset. Melko ratkaiseva asia on se, kuka on oletettu kuuntelija eli puhujan tarkoittama viestin vastaanottaja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: työriita, lakko, sopimus, neuvottelu, sovittelu

Ylös jostain palkkakuopasta

Keskiviikko 6.11.2019 - Leo Suomaa

Naisten ja miesten palkkaero eli vuositasolla yhteenlaskettujen palkkatulojen ero on kansantalouden tasolla sangen suuri. Prosentteina se on 16 prosenttia ja rahana 7–8 miljardia euroa. 

Olennainen osa naisten ja miesten palkkaerosta johtuu segregaatiosta eli siitä, että naiset ja miehet ovat eri ammateissa, eri tasoisissa tehtävissä ja eri sopimusalojen töissä. 

Kenen tai minkä asiana on kattaa se naisten ja miesten ansiotuloero, joka johtuu siitä – kuten kärjistäen on sanottu – ”kuka hakee lapset päivähoidosta”?  Vaikuttaako asiaan tai saako siihen vaikuttaa se, millainen oikeus ja mahdollisuus perheillä on valita? Millainen perhetyöuudistus tarvittaisiin?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palkka, ansiotulo, tuloerot, tasa-arvo, segregaatio, samapalkkaisuus, työehtosopimus

Onko kolmannen poissuljetun laki poissuljettavissa?

Lauantai 2.11.2019 - Leo Suomaa

Jos työtä suorittava henkilö ei ole työntekijä, hänet selitetään yrittäjäksi: kolmannen poissuljetun ”laki”.

Työttömyysturvan puolella on pohdittu kolmatta vaihtoehtoa. Työtön voi nimittäin työllistyä myös omaan työhön.

Omaa työtään tekevistä puhutaan siis sujuvasti, vaikka työoikeus ei tunne oman työn käsitettä; työoikeushan tarkastelee erityisesti työsopimussuhteeseen liittyviä kysymyksiä, eikä siinä ole tilaa kolmannelle vaihtoehdolle. Esimerkiksi työterveyshuoltolaissa puhutaan yrittäjistä ja muista omaa työtään tekevistä. Verottaja tunnistaa myös yksityisen elinkeinonharjoittajan. Johonkin tarpeeseen nämäkin puhetavat ja erottelut perustuvat.

Ajankohtaiseksi pohdinnan on tehnyt keskustelu alustataloudesta. Äärimmilleen pelkistäen voidaan sanoa, että alustataloudessa työvoimaa tarjoava työntekijä ei enää etsi markkinoilta eli alustalta työnantajaa vaan työsuoritteen tarvitsijaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: alustatalous, työttömyysturva, työsuhde, työsopimus, työntekijä, yrittäjä, omaa työtään tekevä, työoikeus

Aluepolitiikkaa pitää uudistaa

Tiistai 27.8.2019 klo 11.10 - Silja Hiironniemi

Aluepolitiikkaa pitää uudistaa
Suomen alueellinen kehitys on eriytynyt ja väestön keskittyminen jatkuu
Viime vuosina Suomen talous on kasvanut ja kilpailukyky ja työllisyys parantunut. Kehitys kuitenkin eriytyy alueellisesti useilla eri tunnusluvuilla mitattuna.
 
Eriytyminen näkyy voimakkaasti kuntien väestökehityksessä. Muuttovoittoa vuosina 2015-2019 sai 69 kuntaa, ja 242 kuntaa oli muuttotappiokuntia. Pääkaupunkiseudun lisäksi maakuntakeskukset saivat yleisesti muuttovoittoa. Muuttotappiota kokivat lukumääräisesti eniten Kouvola, Savonlinna, Lohja, Salo ja Kurikka. Väestöstä 62,5 % asui vuonna 2018 kymmenen suurimman kaupunkiseudun alueella.
 
Ennusteiden mukaan väestön ja työikäisen väestön keskittyminen suurten kaupunkien työssäkäyntialueille jatkuu ja kärjistyy edelleen.
 
Muuttoliikkeen vuoksi myös väestön ikärakenne on muuttunut voimakkaasti. Vanhusten osuus muuttotappioalueella kasvaa ja huoltosuhde heikkenee. Sukupuolirakennekin muuttuu. Nuoria naisia on muuttotappioalueilla vähemmän kuin nuoria miehiä.
 
Työpaikkojen määrä on ollut kasvussa viime hallituskauden aikana, mutta kasvu ei ole jakautunut tasaisesti. Avoimen sektorin työpaikat lisääntyivät vuosina 2014-2016 18 675:llä. Yli 50 000 asukkaan kaupungeista 12:ssa avoimen sektorin työpaikkojen määrä lisääntyi, mutta 11:ssa työpaikkojen määrä vähentyi. Toisaalta monilla pienemmilläkin paikkakunnilla työpaikkamäärissä oli kasvua.
 
Valtion budjettitalouden piirissä olevat työpaikat ja muut julkiset tai puolijulkiset valtakunnalliset työpaikat ovat keskittyneitä Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle.
Työllisyys on parantunut koko Suomessa viime hallituskauden aikana. Siinäkin on suuria alueellisia eroja. Korkeinta työllisyys on Ahvenanmaalla, Pohjanmaalla, Keski- ja Etelä-Pohjanmaalla, Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Työttömyysaste vaihteli huhtikuussa 2019 Luodon 1,8 %:sta Ilomantsin 16,6 %:iin. Alinta työttömyys oli Etelä- ja Länsi-Suomessa ja korkeinta Itä- ja Pohjois-Suomessa. 25 kunnassa oli suurin piirtein täystyöllisyys eli työttömyysaste oli alle 5 %. 
Työvoimapulaa on kautta maan eri toimialoilla, myös mm. Lapissa ja Kainuussa. 
Alueellinen eriytyminen hukkaa inhimillisiä voimavaroja ja kehittymisen mahdollisuuksia sekä aiheuttaa rakennetun infrastruktuurin vajaakäyttöä.
Nykytilanne muodostaa tilauksen hallitukselle ja muille poliittisille toimijoille. Epäkohtiin on puututtava määrätietoisin toimenpitein. Alueellisesti tasapainoinen kehitys on Suomen ja suomalaisten etu. Se on myös mahdollista, toisin kuin usein luullaan.
 
Kehitykseen vaikuttavat globaalit trendit
 
Keskittyminen kulminoituu kaupungistumiseen. Monet kokevat kaupungistumisen väistämättömäksi valtatrendiksi, jota tulee tukea ja hyödyntää. On kuitenkin myös muita rinnakkaisia ja yhtä voimakkaita tai voimakkaampiakin trendejä, jotka vaikuttavat Suomen ja maailman kehitykseen. On tärkeää tiedostaa kokonaisuus parhaan selviytymiskyvyn ja kilpailukyvyn aikaansaamiseksi.
 
Ilmastonmuutos on trendi, joka edellyttää ihmisiltä suuria toimintatapojen muutoksia energian tuottamisen ja käyttämisen, liikkumisen, kulutuksen ja luonnonvarojen käytön ja tuotannon suhteen. Ilmastonmuutos korostaa maaseutualueiden ja luonnonvarojen globaalisti parhaan mahdollisen käytön merkitystä tulevaisuuden kehitystyössä.
 
Digitalisaatio ja teknologian kehittyminen on trendi, joka mahdollistaa ja tukee hajautuneesti toimivaa tuotantoa ja työn tekemistä ja uusien toimintatapojen syntymistä sekä palvelujen tuottamista alueille.
 
Trendit ohjaavat ja vaikuttavat kehitykseen myös Suomessa, mutta niihin on mahdollista vaikuttaa ja niitä on mahdollista hyödyntää. Ne muodostavat osin myös vastakkaisia kehitysvoimia. Tätä trendivoimaa tulee hyödyntää uudessa alueellisessa kehittämispolitiikassa.
 
Eriytymishaasteeseen on vastattava uudenlaisella alueellisella kehittämisellä
Aluepolitiikka-termillä on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa vanhahtava kaiku. Silti sitä tarvitaan. Sitä pitää kuitenkin uudistaa vastaamaan uusien megatrendien, eli kaupungistumisen, ilmastonmuutoksen ja digitalisaation tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Uudistuva alueellinen kehittämispolitiikka voisi pitää sisällään kolme elementtiä:
 1.       Alueiden kehittäminen kytkeytyy tiiviisti yhteen ilmastopolitiikan kanssa.
Ajattelun tulee olla kokonaisvaltaista. Ihminen elää paikallisesti ja globaalisti luonnossa ja luonnosta. Maapallon elämää ylläpitävä ekosysteemi sijaitsee valtaosin maaseudulla. Kaupunkien sisällä olevan elollisen varassa ei ole mahdollista ylläpitää elämää eikä jatkuvaa kehitystä. Ihmisen suhteen luonnonvarojen käyttöön tulee olla dynaaminen, tutkittuun tietoon perustuen kehittävä, ei staattinen, käyttöä pysäyttävä.
Kaupungistuminen ei saa merkitä kaupunkien irtoamista luonnosta ja maaseudusta, vaan nykyistä syvempää kytkeytymistä laajempiin ekologisiin verkostoihin, kuten Juha Kuisma sanoo. Kaupungin ja maaseudun symbioosi on ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun onnistumisen edellytys. On aika suuri yksimielisyys siitä, että Suomi haluaa hoitaa osansa tässä prosessissa. Se on mahdollista selkeän tavoiteasettelun ja kaupungissa ja maaseudulla asuvien ja toimivien ihmisten ja yritysten vuorovaikutuksen kautta.
 
Uuden alueellisen kehittämispolitiikan tulee vaikuttaa siihen, että
  • Suomeen kehitetään maakuntakeskusten ja maakunnan tai muiden kaupunkien ja niitä ympäröivän maaseudun käsittäviä hiilineutraaleja alueita vähentämällä päästöjä ja lisäämällä hiilinieluja.
  • Suomessa asetetaan osana kansallisia hiilineutraaliustavoitteita myös maakuntakohtaiset hiilineutraalisuustavoitteet siten, että koko Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.
  • Hiilineutraalisuuden tavoitealueet voivat yhteistyössä muiden tavoitealueiden kanssa sopia yhteistyöstä ja työnjaosta. Tämä voi olla tarpeen suurten kaupunkiseutujen hiilineutraaliuden aikaansaamiseksi.
  • Suomen metsiä hyödynnetään tuottamalla puusta hiilen kokonaispäästöjä vähentäviä tuotteita korvaamaan nykyisin Suomessa ja muualla maailmassa tuotettuja tuotteita.
  • Hiilinieluja lisätään istuttamalla metsää, ja metsän hoitotoimenpiteillä parannetaan sen hiilensidontakykyä.
  • Maata viljellään ja eläimiä kasvatetaan siten, että ruoantuotannon hiilipäästöt Suomessa vähenevät ja tuotannolla korvataan muualla suuremmat päästöt aiheuttavia tuotteita.
  • Maan hiilensitomiskykyä parannetaan.
  • Ruoan tuotannon, tuotekehityksen ja kaupan suhteet tasapainotetaan siten, että ihmisille on tarjolla suomalaisten tuottajien kannattavasti tuottamaa ”reilun tuotannon” ja alhaisen hiilijalanjäljen ruokaa kohtuuhintaan.
 
 2.       Uusi alueiden kehittämispolitiikka parantaa Suomen kilpailukykyä ja kehittymisen edellytyksiä
Kokonaisvaltainen kehittämispolitiikka merkitsee koko Suomen elinvoiman ja kilpailukyvyn kehittämistä kunkin alueen erityispiirteitä ja voimavaroja hyödyntäen ja jalostaen. Sen avulla hyödynnetään koko Suomen inhimillisiä resursseja ja luonnonvaroja Suomen talouden ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
Vuorovaikutus ja verkostoituminen tapahtuu nykyisessä sähköisessä yhteiskunnassa kaikkien eri osapuolten välillä pääkaupunki – maakunnan keskuskaupunki – seutukaupunki – kuntakeskus – kylä – harvaan asuttu maaseutu. Kaikilla näillä on oma tehtävänsä ja roolinsa. Kaikkien näiden elinvoimaa, yhteistyötä ja verkostoitumista tulisi kehittää kunkin omien parhaiden edellytysten mukaisesti.
1. Kaupunkipolitiikka
  • Suurten kaupunkien ja erityisesti pääkaupunkiseudun merkitys Suomen kehityksen moottoreina tunnistetaan ja tuetaan.
  • Valtion, suurten kaupunkien ja keskuskaupunkien välillä jatketaan kehittämissopimusten tekemistä.
  • Seutukaupunkien vahvuudet tunnistetaan ja niitä kehitetään vuorovaikutuksessa muiden kaupunkien ja ympäröivien seutujen kanssa.
 
 2. Maaseutupolitiikka
  • Uusien maaseutuelinkeinojen ja ammattien kehittymistä tuetaan.
  • Vahvistetaan maatalouden ja maaseutuyrittäjien ilmastoystävällisiä toimintatapoja ja tuotekehitystä.
 3. Alueellisten tukien mahdollistama koheesiopolitiikka
  • Tuetaan kansallisten ja EU:n tukien avulla alueellisesta eriytymiskehityksestä kärsivien alueiden elinkeinojen, elinvoiman ja kulttuurin kehittämistä
 
3.       Uusi aluekehityspolitiikka parantaa eri alueilla asuvien ihmisten ja yritysten tasa-arvoa ja tasavertaisia elämisen ja toiminnan mahdollisuuksia
 
Suomalaisilla on perustuslain mukaan oikeus valita asuinpaikkansa. On pidettävä mahdollisena se, että ihmiset voivat asua ja elää Suomessa haluamallaan alueella.
 
  • Yliopistot ja ammattikorkeakoulut sijoittuvat ympäri maata ja hyödyntävät opetuksessa digitalisaatiota siten, että alueelliset koulutustarpeet voidaan tyydyttää.
  • Opetusta hajautetaan toisen asteen oppilaitosten, aikuiskoulutuksen, kansalais- ja työväenopistojen sijoittumisen ja opetusohjelmien avulla laajasti myös seututasolla.
  • Asumisen alueellisia hintaeroja vähennetään asuntopoliittisin toimenpitein.
  • Monipaikkaisuutta edistetään helpottamalla kesäasuntojen muuttamista vakituisesti asuttaviksi ja mahdollistamalla asukkaille kunnallisten palvelujen käyttö kahdessa kunnassa ja verojen maksun jakaminen kahteen kuntaan
  • Valtion läsnäolo turvataan koko Suomen alueella. Toimintojen alueellistamista jatketaan ja etätyön tekemistä helpotetaan valtion virastoissa.
  • Sote-uudistus toteutetaan perustamalla 18 maakuntaa, joilla on verotusoikeus. Maakuntaitsehallintoa laajennetaan ja vahvistetaan asteittain.
Alueellinen kehitys ei kuitenkaan ole pelkkää politiikkaa ja päätöksiä. Ihmiset tekevät valintansa työ- ja opiskelupaikan saatavuuden ja asumisen hinnan lisäksi myös mielikuvien, viihtyvyyden, perheolosuhteiden ja juuriensa perusteella. Se on heidän oikeutensa.
 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aluepolitiikka, aluekehitys, eriytyminen

Sopimisen edistäminen

Keskiviikko 3.4.2019 klo 8.06 - Leo Suomaa

Teollisuuden palkansaajat TP ry sai Elinkeinoelämän keskusliiton työmarkkinajohtajan tehtävästä eläkkeelle jääneeltä Lasse Laatuselta arvion, jonka mukaan keskitetyt tai sopimusryhmittäin tehdyt sopimukset ovat niin arvokas asia, että kaikkien työmarkkinaosapuolten kannattaisi pitää niistä kiinni. Laatunen antaa kokemusesimerkkejä, kuten etuuksien sopeutuksia ja lakkauttamisia tai eläkeiän nostoa, työmarkkinakonsensuksen avulla rauhanomaisesti läpi viedyistä poliittisesti vaikeista uudistuksista. Arvion mukaan tulevaisuudessa työmarkkinajärjestöjen keskinäisin neuvotteluin pitäisi rohkeasti tarttua myös vaikeimmin uudistettavaan lainsäädäntöön eli työehtosopimuslain ja työriitojen sovittelulain uudistamiseen, mutta minne sitten tarkkaan ottaen osuukaan julkisuudessa esitetty toivomus: Kuunnelkaa edes Laatusta!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kolmikanta, työmarkkinakonsensus, työehtosopimus, keskitetty ratkaisu, työmarkkinajärjestelmä, työehtosopimuslaki, työriitojen sovittelulaki

Palkka-avoimuus, perusteettomat palkkaerot ja samapalkkaisuus

Maanantai 1.4.2019 klo 19.36 - Leo Suomaa

Alexandra Gripenberg päiväsi 23.11.1898 kirjoituksensa Sama työ, sama palkka. Keskustelu jatkuu taas joko seuraavissa hallitusneuvotteluissa tai hallituksen ensimmäisinä kuukausina. Puheeksi tulevat oletettavasti samapalkkaisuus, palkka-avoimuus ja perusteettomat palkkaerot. Suomen hallituksilla on ollut toistakymmentä vuotta samapalkkaisuusohjelma, ja niin lienee vastakin. Palkka-avoimuudesta on tuore selvitys.

Segregaation purkaminen on työnantajapuolen suosima ratkaisu naisten ja miesten ansiotuloerojen kaventamiseksi. Sehän voi purkautua tai voidaan purkaa ilman, että työnantajien palkkamenot kasvavat. Palkansaajapuolelta on kuitenkin sanottu, että lisää rahaakin pitää tulla. Sen mukaisesti on kannatettu työ- ja virkaehtosopimusten naispalkkaeriä, joilla on korotettu pienimpiä palkkoja. Naisten ja miesten keskimääräisen palkkaeron kaventamiseksi se on kuitenkin hidas tie verrattuna siihen, että naisia olisi yhtä paljon kuin miehiä myös parhaiten palkatuissa töissä. 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palkka, palkkaerot, samapalkkaisuus, palkka-avoimuus, tasa-arvo

Paikallisesti neuvoteltavia asioita?

Sunnuntai 24.3.2019 klo 6.35 - Leo Suomaa

On ilmeistä, että yleinen puhe paikallisen sopimisen laajentamisesta synnyttää pelkkää hämmennystä.

Kukaan tai mikään ei liene kiistänyt nykyistä kehittyneemmän paikallisen sopimisen tarpeellisuutta. Tässä valossa olisi kummallista, jos sen edellytyksistä, sisällöstä ja toteutustavasta ei pystyttäisi muodostamaan myös yhteistä näkemystä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palkka, yleissitovuus, paikallinen sopiminen, työehtosopimus, työnantaja, työntekijä

Taas alkaa taistelu...

Maanantai 18.3.2019 klo 20.01 - Leo Suomaa

Paikallinen sopiminen palkoista, lomista ja tauoista ei ole ihmeellinen asia. Monissa työehtosopimuksissa on sopimusmääräyksiä näistä asioista. Hyvin suoraviivaisesti. Paikallisten sopimusten sisällöstä työnantaja- ja työntekijäosapuolen välillä ei ole periaatteellista, sopimista estävää erimielisyyttä.

Millään työpaikalla ei voida paikallisesti sopia pakottavan lainsäädännön rikkomisesta. Ei voida, vaikka kuinka haluttaisi. Kansainvälisiin sopimuksiin perustuvan lainsäädännön tarkoituksena on suojata työntekijää. Käytännössä paikallinen sopiminen esimerkiksi palkoista tarvitsisi kivijalakseen yleissitovan työehtosopimuksen tai vähimmäispalkkalain taikka jonkin, luultavasti hyvin monimutkaisen tavan sovittaa toisiinsa niiden vaatimukset.

Mutta miten neuvottelut aloitetaan? Ketkä tai mitkä neuvottelevat paikallisesti? Saako neuvotteluissa käyttää yrityksen ulkopuolista asiantuntijaa? Kuinka sopimus kirjataan? Miten se annetaan tiedoksi niille, joita se koskee? Ketkä ovat siihen sidottuja ja miten ja mihin se heidät velvoittaa? Onko paikallisella sopimuksella jälkivaikutus? Miten käsitellään paikallista sopimusta koskevat riidat (jos niitä nyt sattuisi tulemaan)?

Näillä pääsee keskustelun alkuun, jos ja kun paikallisia neuvotteluja ja sopimuksia tavoitellaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palkka, yleissitovuus, paikallinen sopiminen, työehtosopimus, työnantaja, työntekijä

Päivä soten kaatumisen jälkeen

Sunnuntai 10.3.2019 klo 16.08 - Silja Hiironniemi

 

Olen kirjoittanut useita blogikirjoituksia soten valmistelusta ja sen eri ulottuvuuksista parin kolmen vuoden aikana. Valmistelun venyessä päätin, että kirjoitan siitä seuraavaksi vasta sitten, kun asiasta on päätetty. No nyt asia on ratkennut, ja koko komeus on rauennut.

 

Arvostelua moniäänisessä kuorossa

Sotea arvosteltiin kiihtyvään tahtiin valmistelun ja eduskuntakäsittelyn kuluessa. Arvostellessa asian monitahoisuus kuitenkin on tahtonut unohtua.

Hallituksessa tehty ”lehmänkauppa” tuomittiin, siinä oli kuulemma irtauduttu alkuperäisistä tavoitteista. Arvostelijat unohtivat mielellään sen, että maakuntamalli oli ainoa edellisten hallitusten valmistelukierroksilta käteen jäänyt ja perustuslakivaliokunnan seulan läpi päässyt palvelujen järjestäjille leveämpiä hartioita tuova rakenteellinen malli, jollainen nimenomaan oli alkuperäinen uudistuksen tavoite.

Yksityisten palvelujen hyödyntäminen ”markkinamallilla” vasta olikin paha juttu, kun sen avulla pörssiyhtiöt olisivat rahastaneet palveluista. Unohdettiin mielellään, että mallilla olisi ollut ainakin se hyvä puoli, että ihmisten pääsy palveluihin olisi verraten nopeasti ja selvästi parantunut. 

Perustuslainvastaisuus oli eduskuntakäsittelyvaiheen kantava teema. 

 

 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Sote, alueuudistus, maakunta

Kokeilemalla hyvää tulee

Maanantai 4.3.2019 klo 14.51 - Markku Lehto

Kansa tietää, että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Miksi varoituksen sanoista huolimatta tarjoillaaan kokeilukulttuuria? Sen tunnetuin edustaja on perustulokokeilu.

Nobelisti Daniel Kahneman kertoo upseerista, jonka mielestä huonosta suorituksesta piti antaa ankarat moitteet. Se paransi tulosta. Mieleen ei ollut pälkähtänyt, että heikkoa suoritusta seurasi yleensä vähän parempi. Vertailuryhmä olisi avannut silmät. 

Päätöksenteon tulisi nojautua useammin kontrolloituihin koeasetelmiin. Oli erinomaista, että hallitus käynnisti kokeilun kauan keskustelussa pyörineestä perustulosta. Se toi kansainvälistäkin mainetta maalle, joka hankkii tietoa tieteellisellä kokeilulla. 

Vähintä mitä nyt on tehtävä, on jatkaa tätä kokeilua. Otos jouduttiin rajaamaan aikataulusyistä eikä verohallinto muilta kiireiltään ehtinyt mukaan. Näin saatiin heti spekuloinnin aineksia, joilla epämieluisia tuloksia koetetaan selittää olemattomiksi. Kokeilua on laajennettava muihin väestöryhmiin ja tehtävä koeasetelmasta realistinen. Uskon, että tuloksista saadaan uutta ja olennaista tietoa siitä, miten taloudelliset kannusteet vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen.

Kokeilu tulisi laajentaa koskemaan myös sosiaaliturvauudistusta. Samalla olisi tehtävä muutoksia politiikan toimintatapoihin. Mittavat kokeilut vaativat taakseen laajan parlamentaarisen sitoutumisen kokeilun loppuun saattamiseen. Silloin ne voidaan toteuttaa yli vaalikauden mittaisina. Näin varmistetaan, että kokeilut voidaan viedä loppuun järkevällä aikataululla ja tehdä tarvittavat analyysit ennen toimeenpanoa.

 
 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perustulokokeilu, kokeilu, kokeilukulttuuri, sosiaaliturvauudistus,

Perustulokokeilu antaa kaikille miettimisen aihetta

Tiistai 12.2.2019 klo 10.21 - Markku Lehto

Toistaiseksi käytössä on niukasti tietoa perustulokokeilun tuloksista. Se mitä tiedetään antaa niin perustulon epäilijöille kuin sen kannattajille mietittävää. Kaikki ei ennakkotietojen valossa mennytkään niin kuin luultiin.

Kokeiluun osallistuneet 2000 ihmistä olivat lähtötilanteessa työmarkkinatuella tai työttömyysturvan peruspäivärahalla. Perustulo oli verottomana 560 €/kk. Vaikutusten selvittämiseksi ryhmälle valittiin vertailuryhmä. 

Toistaiseksi tiedämme, ettei kokeilun ensimmäisen vuoden aikana kokeiluun osallistuneiden ja vertailuryhmän välillä ollut eroja, kun tarkastellaan työllistymistä. Vertailuryhmä kyllä koki hyvinvointinsa parantuneen.

Näin niukkojen tietojen perusteella ei pidä tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Sen sijaan voi tehdä joukon kysymyksiä, joihin toivottavasti saadaan vastauksia myöhemmässä vaiheessa.

Perustulon puoltajien ja vastustajien yksi keskeinen argumentti koskee juuri työllistymistä. Kannattajat korostavat sitä, että vakiintunut ja varma tulo antaa turvallisen pohjan ottaa vastaan työtä, erityisesti lyhytaikaista työtä. Vastustajien mielestä se johtaa vain lorvimiseen ja työn välttelyyn. 

Tulos ei puolla kummankaan näkemystä. Yksittäisiä tapauksia varmasti löytyy kummankin näkemystä vahvistamaan, mutta kokokuva näyttää tyrmäävän molemmat.

Perustulon järkevyyttä epäilevät voivat kuitenkin todeta, että työllistämiskeinona tämän mallin mukainen perustulo johtaisi koko maan mittakaavassa kielteiseen tulokseen. Jos kokeiltu malli otettaisiin yleiseen käyttöön, sosiaalimenot kasvaisivat miljarditolkulla. Se pitäisi kattaa veroja korottamalla. Verojen korottamisen katsotaan yleensä heikentävän työllisyystilannetta.

Perustuloon kielteisesti suhtautuville tuloksessa on kuitenkin yksi vaikeasti selitettävä kohta. Heidän perustelujensa ytimenä on yleensä se, että sosiaaliturvan on oltava kannustavaa. Kun ottaa työtä vastaan, käteen pitää jäädä selvästi enemmän kuin sosiaaliturvan varassa elettäessä. 

Tässä tapauksessa juuri niin toimittiin. Perustulo oli verotonta ja sen lisäksi sai ansaita kuinka paljon tahansa perustulon siitä pienenemättä. Kannustin oli niin voimakas, että monet pitivät tulosta itsestään selvänä. Jotkut lupailivat syövänsä erittäin vaikeasti sulavaa tuotetta, jos tällä ei työllisyys kohene. Ei kohentunut.

Samasta syystä tulos oli pettymys perustulon puolustajille. Keikkatöiden tekeminen ei leikannut perustuloa. Töihin ei silti aktiivisemmin tartuttu. Selitykseksi on nostettu se, että tässä ryhmässä on paljon henkilöitä, joiden työllistyminen on keskivertoa vaikeampaa. Jotkut näyttävät lohduttautuvan sillä, ettei perustulo vähentänyt työn hakemista. Ja kohenihan koettu hyvinvointi - tosin vain kolmannes kokeiluun osallistuneista vastasi hyvinvointikyselyyn.                                         

Monet yllättänyt tulos osoittaa, että kokeiluun oli tarvetta. Se jouduttiin käynnistämään kiireellä ja siitä syystä rajaamaan otos yllä mainitulla tavalla. Niin tai näin, nyt tiedetään enemmän kuin ennen siitä, miten avokätinen perustulo tässä ryhmässä vaikuttaa ensimmäisen vuoden aikana. Ja lisää tietoa on tulossa.

                                                         -  0  -

Ennestään kyllä tiedettiin yleisellä tasolla, että taloudelliset kannusteet purevat huonosti pitkään työttömänä olleisiin. Monet epäonnistuneet työnhakuyritykset, muusta syystä murentunut elämänhallinta tai tietoisesti omaksuttu elämäntyyli ohjaa jatkamaan entisellä polulla. Siitä on tutkimustuloksia jo 90-luvun lamavuosilta. Jostain syystä sitä ei muisteta, kun aktivointikeinoja kehitellään. 

Nyt on entistä selvempää, että loukkujen purkaminen yksinään ei ole tehokas työllistämiskeino näille ihmisille, tarvitaan muutakin. Kun tuota muuta mietitään, huomio kohdistuu yleensä henkilön ominaisuuksiin ja niiden kohentamiseen. Tarjotaan koulutusta, kuntoutusta, työharjoitteluja, motivointia ja sosiaalisten taitojen harjaamista. Toisin sanoen treenataan työtöntä ja joskus se riittää. Kaikille ei. Työllistymiseen tarvitaan myös työnantaja.

Työnantaja koettaa pitää työntekijän palkkaamiseen liittyvän riskin mahdollisimman pienenä. Työnhakijaa avustavan henkilön/henkilöstön tulisi etsiä tehokkaimmat keinot, joilla työllistämisriskiä pienennetään. 

Riskiä voidaan vähentää pienentämällä työnantajan palkkakustannuksia. Se voidaan tehdä maksamalla riittävän suuri osa palkasta julkisista varoista suoraan työntekijälle tai korvauksena työnantajalle. Menettelyn tulisi olla nopea ja joustava, varsinkin lyhytaikaiset keikkatyöt on päätettävä tässä ja nyt. Välineitä on jo olemassa, toimivuudessa on paljonkin toivomisen varaa. 

Toinen tapa riskinhallinnan parantamiseksi on vähentää työnantajan velvoitteita. Työntekijän kannalta turvallisin tapa on siirtää työnantajan velvoitteet jollekin kolmannelle taholle, vaikkapa työpankille. Työnantaja voi ottaa työntekijän työhön ilman työnantajan tavanomaista riskiä. Jos työ ei onnistu, työpankki huolehtii toimeentulon jatkuvuudesta. 

                                                   - 0 -

Kannustinkeskustelu ja -toimet käynnistyivät 90-luvun puolivälin jälkeen. Lamavuosina ennätykselliselle tasolle noussut työttömyys oli innostanut tuloloukkujen metsästäjät. Ja totta oli, että löytyi sellaisia tilanteita, joissa työtulosta jäi kovin vähän käteen verrattaessa tuloja työttömyysjakson aikaisiin tuloihin. Jälkeenpäin tehtyjen arvioiden mukaan loukkujen miedontumisella oli positiivinen työllisyysvaikutus. Arviointi on kuitenkin epävarma, käytettävissähän ei ollut kokeilu- ja vertailuryhmää - kaikki olivat kokeiluryhmässä. 

Nyt voidaan odottaa ja toivoa, että jatkoanalyysi osoittaa selvemmin kuin koskaan ennen, missä alaryhmissä taloudelliset kannusteet todella toimivat niin kuin yleisesti on väitetty ja missä eivät. Paljon kysymyksiä jää myös vastausta vaille. Se osoittaa, että työmarkkinoilla on ja sinne pyrkii hyvin erilaisia työntekijöitä ja työnantajia. Jälleen kerran tieto lisää päättäjän tuskaa. Yhden tempun poni voidaan jättää pilttuuseen.

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: perustulo, kannustimet, sosiaaliturva, perustulokokeilu

Luottamus ja osallisuus

Perjantai 8.2.2019 klo 14.21 - Leo Suomaa

Jossain tapauksessa osallistuminen ja osallistaminen käyvät yhtä jalkaa tai ne ovat ainakin yhteentoimivat asiat. Siinä tapauksessa voidaan arvella, että työntekijä ehkä myös kokee olevansa osallinen. Osallisuuden kokemuksesta ei tiettävästi ole havaittu olevan haittaa.

Tuoreet esimerkit hoito- ja hoiva-alalta kertovat karua kieltään. Töissä ollaan, mutta osallisuutta ei koeta olevan. 

Jotta omavalvonta olisi vaikuttavaa, henkilöstön edustajilla pitää olla lakiin perustuva mahdollisuus tarvittaessa myös kyseenalaistaa työnantajan tai esimiehen työnjohto-oikeutensa perusteella tekemä ratkaisu. Se on olennainen osa toimivaa työnantajan omavalvontaa. Tarvittavaa valtaa voidaan ja pitää antaa. Miksei ammattilaisiin luotettaisi edes sen verran, että heillä olisi lupa kysyä ja oikeus saada vastaus?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ammattiosasto, osallisuus, osallistaminen, osallistuminen, osapuolet, luottamusmies, työmarkkinat, työnjohto-oikeus, luottamus, yhteistoiminta

Koko Suomi on mahdollisuus

Torstai 7.2.2019 - Silja Hiironniemi

1.       Aluepolitiikkaa vai ei aluepolitiikkaa. Jokaiseen Suomen valtion, kuntien, yritysten ja yhteisöjen ja myös kansalaisten päätökseen ja toimenpiteeseen missä päin Suomea tahansa sisältyy alueellinen ulottuvuus, jokin vaikutus asukkaisiin, yrityksiin ja toimintaympäristöön sillä alueella, jota päätös koskee, ja usein myös sellaisilla alueilla, joita se suoranaisesti ei koske. Siinä mielessä erillistä aluepolitiikkaa ei ole olemassa.

 

Kun kuitenkin eri tahojen päätösten alueelliset vaikutukset voivat olla kasautuvia tai yllättäviä tai muiden alueiden tai kokonaisuuden kannalta epäkohtia aiheuttavia, tulee erikseen miettiä, miten voitaisiin päästä vielä parempaan kokonaistulokseen ja miten mahdollisia haittoja vähennetään. Siinä mielessä aluepolitiikkaa (tai jollakin muulla nimellä otsikoitua vastaavaa toimintaa) tarvitaan.

2.       Suomalaisilla on perustuslain mukaan vapaus valita asuinpaikkansa. Se toteuttaa kansalaisten näkemystä, luo turvallisuutta ja mahdollistaa Suomen kaikkien voimavarojen käytön Suomen kilpailukyvyn kehittämiseksi. Se on muiden perustuslain turvaamien oikeuksien tavoin osa suomalaisen demokraattisen hyvinvointivaltion perustaa.

 

Mahdollisuus elää koko Suomessa ei tarkoita, että asukkaita olisi läheskään jokaisella laajan maan neliökilometrillä. Se sitä vastoin...

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aluepolitiikka, Kaupungistuminen, Asuinpaikka, Kilpailukyky, Elinvoima

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »